mandag 12. mai 2014

Misunne eller unne?

Jeg leste ett begrep som gav veldig mening for meg her om dagen: «knapphetsmentaliteten». Smak litt på den. Tanken om at det ikke er nok til alle her i verden, så når noen andre får mer, så får jeg mindre. Om denne ligger og lurer i bakhodet er det ikke rart jeg blir stressa når det går bra for andre. Da blir det jo mindre igjen til meg! Det ender fort med misunnelse og følelsen av mislykkethet. Gud i sin visdom advarte oss jo blant annet i de ti bud mot dette – ikke kast bort tid på å misunne andre! Han vet godt at det kan spise oss opp innenfra. Men jeg tror at enda viktigere enn det, ved å misunne sender vi en beskjed til Gud: det du har gitt meg er ikke bra nok! Jeg har ikke fått de gaver og materielle goder jeg trenger. Du har ikke holdt løftet ditt om å forsørge meg!

Sannheten er at det er ingen knapphet i det universet Guds har skapt. Der er det fremtid og håp, liv i overflod og mer enn nok til alle. Jeg er overhodet ikke unntatt fra «knapphetsmentaliteten». Den sniker seg innpå meg stadig vekk. Sammenlikning, følelsen av at jeg skulle har gjort ting annerledes, valgt annerledes, at det kommer til å gå bedre for andre enn meg. Medisinen??? Takknemlighet, tror jeg! Ikke om en uke når ting går bedre, ikke om ett år når jeg har mer penger  - nå! Bibelen er overveldende full av oppfordringer til å takke.

Efeserne 5:20 sier det bra: «Takk alltid vår Gud og Far for alt». Med andre ord; det er alltid noe å takke for og alt vi det gode vi har kommer fra Gud. Det handler bare om hvor fokuset vårt er: på hva vi har eller hva vi ikke har? Jeg merker for eksempel at når jeg fokuserer på Steffens gode egenskaper fremfor de tingene ved ham som kan irritere meg, så er det mer og mer dette jeg ser. Og det oppmuntrer også han til å gjøre dette mer. God sirkelJ Det vi sier når vi takker og lovsynger Gud er: jeg er glad for å være meg. Leve mitt liv. Du har gitt og vil fortsette å gi meg alt jeg trenger. Min kilde er hos deg og jeg trenger ikke prøve å få det andre har fått.

Jeg tror det er ut ifra et takknemlig hjerte at vi virkelig kan begynne å unne fremfor å misunne. Jeg ønsker å unne alle rundt meg suksess, det betyr ikke at det ikke går bra for meg. Jeg ønsker å unne mine medmennesker lykke, det betyr ikke at jeg blir ulykkelig. Jeg ønsker i unne min neste å ha alt han trenger, det er mer enn nok til meg også. Vi får alle ta del i Guds liv i overflod.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar