lørdag 13. april 2013

Noen som trenger forvandling?

Hvem trenger å forvandles, opp med hånden? Jeg(Steffen) er en av de første til å rekke opp hånden. Joda, jeg gjør mange ting ganske bra og syntes jeg er flink på mange områder i livet. Men forvandling trenger jeg. Ingen tvil.

For eksempel i forgårs. Jeg var nede på butikken for å kjøpe kylling og maiskolbe - meg og Kristinas middag. Utenfor butikken treffer jeg en av ungdommene i Muizenberg som bor på gata. «Kan du kjøpe et brød til meg?» Jeg har snakket med han flere ganger og begynner å kjenne han litt. Hodet mitt begynner å surre. Her får dere et innblikk i min tankerekke:

Jeg har ca 70 kr i lomma. Jeg skal kjøpe 4 maiskolber, 1 kylling og så trenger jeg litt meksikansk saus for å spice det hele opp litt. Jeg vet ikke om 70 kr er nok til å kjøpe et brød i tillegg. Men hvis jeg har noe til overs så kjøper jeg et brød også.  Hvis ikke så får han klare seg uten. Det er jo ikke mitt ansvar at denne gutten får brød. Jeg ser ofte at han tigger – hva om han hadde forsøkt å få seg en jobb i stedet? Da kunne han jo kjøpt sitt eget brød. Og jeg vet at han sannsynligvis har en familie med hus – de fleste av disse gatabarna velger jo selv å bo på gata.

Jeg fikk råd til et brød. På vei ut av butikken får jeg en utfordrende tanke. Hva med å heller gi han kyllingen. Magen min gir fort respons: «Du er sulten, gi han brødet!» Jeg bestemmer meg i mitt sinn, det blir brødet. Jeg kommer ut av butikken. Gutten er borte. 



Jeg går hjem og tenker. Hva ligger bak valgene mine? 1: Meksikansk saus til kyllingen er viktigere en mat for gatebarn. 2: Magen min har større makt en hjertet mitt. 3: Lidende mennesker bør klare seg selv.

Det gjør vondt å se sannheten i øynene. Ingen tvil, jeg trenger forvandling. Paulus sier det så fint i Romerne 12:2: «Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle vet at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne». Våre handlinger reflekterer vår tanker og verdier. En forvandlig begynner i sinnet.  Vi trenger jevnlig å utfordre våre verdier og tankemønstre. Når vi da møter forskjellige situasjoner i livet kan vi være utrustet til å gjøre det gode, det som er til glede for Gud.

Jeg håper at neste gang jeg treffer han på butikken ser tankerekken min annerledes ut – at handlingene mine reflekterer ett fornyet sinn. 

3 kommentarer: